In mijn hoofd ontstaat een grauwe voorstelling van donkere
gestalten en objecten. Pijn, armoede, angst en verdriet stel ik me voor na het
lezen van een artikel in De Volkskrant, waarin Bert Lantink een tentoonstelling aankondigt van kunstwerken die onder Stalins dictatuur zijn gemaakt. De Sovjet Mythe, Socialistisch Realisme 1932
– 1960, is een expositie van voornamelijk schilderijen, gemaakt door
kunstenaars die de Sovjetmaatschappij verheerlijkten en idealiseerden. Mijn
beeld staat haaks op de kleurrijke afbeeldingen die opgenomen zijn in het
artikel. Weken en maanden verstrijken.
Regelmatig denk ik terug aan het artikel.
Zomaar een zaterdag. Laten we 't zien.
Blij word ik wanneer ik het Drents Museum inwandel. De
receptionist cq veiligheidsbeambte ontvangt ons hartelijk en legt ons
aanstekelijk uit waar wij welke tentoonstelling in ‘zijn’ museum kunnen vinden.
Omgeven door licht, open- en helderheid daal ik af naar de expositieruimte.
Halverwege de trap valt mijn oog op de knalrode panelen die mij het laatste
stukje naar de tentoonstelling leiden. Hand op de klink, deur openen en hals
over kop belanden in een warm bad vol welvaart.
Verblind door kleur. Bloemen. Rijkdom. Kracht. Geluk.
Communisme?
Ik ga zitten op een bankje midden in de zaal en geef me
voorzichtig over aan zoveel positieve impulsen. Ik ben in verwarring. Ik stelde
me iets anders voor en stelde me vervolgens
in op weer iets anders dan mijn eerste voorstelling. Maar deze ervaring
overtreft. Tegenstrijdig, maar bijna teleurgesteld ben ik. Ik moet in kort tijdbestek verwerken. Ik
snap het niet. Maar dan natuurlijk wel.
Dit is een mythe. De Sovjet Mythe.
Ik
bevind mij in een zaal omringd door kunstwerken die het ideaal van de staat
progageerden. Sjeng Scheijen stelde de tentoonstelling samen uit de collectie
van het Russische Museum in Sint-Petersburg. ‘Het werd
gemaakt door goede kunstenaars, die een degelijke opleiding hadden gehad.
Bovendien geloofden ze ook in dat ideaal. Het is niet halfhartig, ze waren zeer
geïnspireerd door het communisme’
Met deze informatie in mijn
achterhoofd bekijk ik tal van prachtige schilderijen. Eén springt eruit. Dat is
het ‘Kolchozenfeest’ van Arkadi Plastov. Het schilderij laat zien dat het leven
beter en vrolijker is geworden onder Stalin. Plastov heeft het schilderij
volledig volgens de regels van het Socialistisch Realisme geschilderd en creëert
vervolgens hiermee een idealistisch beeld van het communisme. Het detail in het
schilderij geeft weer dat voor iedere boer meer dan genoeg te consumeren valt.
Volgens wikipedia is een kolchoz een
collectieve boerderij ten tijde van de Sovjet Unie. Het woord betekent
‘collectieve huishouding’ In tegenstelling tot op de sovchozen, waar boeren in
staatsdienst werkten, werkten boeren op de kolchozen voor een aandeel in de
winst. Ze waren niet in dienst van de staat of iemand anders. De boerderijen waren eigendom van
groepen samenwerkende boeren en van de staat, een vast inkomen was niet
gegarandeerd. Wel mochten boeren op de kolchozen een stukje privéland houden,
een paar dieren en hun eigen huis bezitten. Een kolchoz moest jaarlijks een
bepaald percentage van de productie afstaan aan de staat tegen een door de
staat vastgestelde prijs.
Het 'kolchozenfeest’ van Arkadi
Plastov is dan eigenlijk ook een heel wrang schilderij. Terwijl miljoenen van
de hongersnood in de Oekraïne omkomen, legt Plastov geweldige oogsten op doek vast om zand in de
ogen van de stadbevolking te strooien. De kunst laat zien wat de Sovjetleiders
hoopten te bereiken.
Het wordt opnieuw grauw en grijs in
mijn hoofd…
We lassen een pauze in. Deze vullen
we door te ontdekken wat het prachtige museum ons nog meer te bieden
heeft. Onder andere laat de afdeling Archeologie de
invloed van de mens op het landschap zien. Te zien zijn indrukwekkende
mammoetbotten, unieke Neanderthalervondsten, objecten uit hunebedden en
grafheuvels, de oudste boot ter wereld en natuurlijk de veenlijken, waaronder
het meisje van Yde. Daarnaast heeft het museum ruim 1500 werken hedendaags
realistische kunst verzameld van kunstenaars als Henk Helmantel, Matthijs
Röling, Wout Muller, Pieter Pander, Sam Drukker, Douwe Elias, Barend Blankert
en Berend Groen. Ook is er een afdeling kunst 1885 – 1935.
Uitleg over de mythe (en daarmee ontluistering!) volgt in de
tentoonstelling ‘Samen en Alleen, leven in Rusland van 1900 tot nu’ over de
geschiedenis van Rusland in de twintigste eeuw, gezien vanuit de optiek van het
gezin en het dagelijks leven (samengesteld door Gijs Kessler van het Internationaal
Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) en tentoonstellingsmaker Jeroen de
Vries, in samenwerking met het Drents Museum).
Terug naar dé zaal. Ik besluit of probeer ongeacht de politieke
boodschap onbevangen de schilderijen te beoordelen. Op gevoel. Mijn gevoel. Sta
open voor herkenning. Hoop op een klik. Met een kunstenaar, situatie of
personage. Maar het lukt me niet echt. Ik ga voorbij aan het beeld met sterke
mensen, jong en succesvol. Ik ga voorbij aan de rijkdom. De beloften. Ik tik
even aan op ‘vrijheid’. En blijf wat langer stilstaan bij ‘angst’.
Mythe of kunst?
De kleuren. De fantastische kleuren. De gigantische afmetingen
van de kunstwerken, met de uitvoerige details. De professie. Ik ben onder de
indruk. Daarvan wél.
Meer dan onder de indruk zelfs; een illusie rijker.
De tentoonstelling De
Sovjet Mythe. Socialistisch realisme 1932 – 1960 is tot en met 9 juni te
zien in het Drents Museum in Assen. Open dinsdag t/m zondag van 11 tot 17 uur.
Gesloten op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag. Tijdens feestdagen ook op maandag
geopend. Zie ook www.drentsmuseum.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten