woensdag 19 december 2012

Faber quisque fortunae suae


Ieder is de bewerker van zijn eigen geluk

Geluk is een groot goed en een heel ruim begrip, voor iedereen anders te interpreteren. Ik realiseer me dat dit onderwerp zo onderhevig is aan tijd, persoonlijkheid, omstandigheid (leefomgeving) en verwachtingen en daarmee zo groot. Aanleiding van dit blog is een affiche, met daarop een aankondiging van een expositie van Evert Thielen in Slot Zeist. Deze brengt me terug in Museum de Fundatie in Zwolle, waar ik in de herfst van 2011 kennis mocht maken met zijn werk. Contrasten als vrijheid en gevangschap, onder ander geïllustreerd in het veelluik ‘Het Verlangen’, brengen me nog verder terug in de tijd….

Opeens zie ik haar. Naakt. Ik herken haar. Zoveel positieve energie diep weggestopt. Kan er niet uit, mag er niet uit. Opgesloten. In angst, onzekerheid. Van wie mag ze niet? Voelen. Lachen. Huilen. Leven. Van wie niet? Omstanders? Mensen met wie ze samenleeft? Gevangen in heden, verleden? Toekomst? Vragen die nog meer onzekerheid en kwetsbaarheid bewerkstelligen. Gevangen in haar naakte, ogenschijnlijk open, lijf. Ze laat niet zien wie ze wil zijn. Ze realiseert zich dat zij alleen de sleutel heeft om uit het keurslijf van de kooi te kruipen. 

Jaren geleden las ik een tekst van Theo Kars uit ‘Een speling van de natuur’:
'Een mens heeft zijn geluk in eigen handen. Wie zijn geestkracht inzet om volgens zijn instincten te leven, moet logischerwijs gelukkig worden. Geluk is een product dat iedereen zelf kan vervaardigen. Het vergt echter zoveel moeizame arbeid, dat de inspanning van de meeste mensen na verloop van tijd verslapt. Zij leven door in een schemertoestand: niet ongelukkig genoeg om een einde aan hun bestaan te maken, maar te zelden gelukkig om nog in duurzaam geluk te geloven'.


Ze weet; anderen beschouwden haar als bezit. Maar je kunt niet iemand bezitten. Zelfs je eigen kind niet. Je levert een bijdrage aan de opvoeding. Ook een partner bezit je niet. Net zo min als de partner jou. Hij is niet ‘haar man’. Zij is niet ‘zijn vrouw’. Zij wil ‘ik’ zijn. Met alle respect voor hem. In hun relatie. Het willen controleren en het gunnen van weinig vrijheid is egoïstisch. Of gebaseerd op angst. Je kunt een partner of relatie niet belemmeren in ontwikkeling. Iedereen leeft zijn of haar leven namelijk op basis van persoonlijke keuzes en in een eigen tempo. Je kunt het leven van de ander, van wie dan ook niet regisseren. Je kunt voor iemand anders niet bepalen wat de definitie van geluk is. 

In Het Verlangen voel ik een verwijt. Dat zij een (lees hét) ultimatum moet stellen? Nee, dan ken je haar nog niet. Niet goed genoeg. Nooit zal zij iemand forceren tot het maken van een keus. Keuzes maak je niet voor iemand anders. Ieder is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen geluk. Onbegrepen door omstanders, maar gedreven door een opborrelend verlangen naar vrijheid opent ze de kooi. Aarzelend en met moeite kruipt ze naar buiten. Dan recht ze haar rug en stelt zichzelf eerst open voor … zichzelf. Ingegeven door onvoorwaardelijk vrije gedachten besluit ze vervolgens zelf welke weg ze inslaat. 

De schilder 
Evert Thielen (Venlo, 1954 ) volgde zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Met zijn imposante veelluiken en realistische stijl groeide hij uit tot een bijzonder fenomeen in de kunstenwereld. Thielen vindt zijn inspiratie in de schilderkunst van vroegere eeuwen. Hij vertaalt zijn fascinatie voor de Vlaamse Primitieven in het algemeen en Jan van Eyck in het bijzonder, Johannes Vermeer, Gabriël Metsu en andere oude meesters in eigentijdse schilderkunst. De schilder maakt gebruik van eeuwenoude schildertechnieken om natuur, mensen, interieurs en voorwerpen zo levensecht mogelijk weer te geven. Zijn werkwijze verraadt een extreem gevoel voor perfectionisme, liefde voor het revitaliseren van oude ambachtelijke vaardigheden en onvoorwaardelijke overgave aan het vakmanschap. Hij combineert deze toewijding met een sterke fascinatie voor verrassend actuele taferelen, portretten en stillevens.

Slot Zeist: http://www.slotzeist.nl/?katern=80&taalcode=NL
Je hebt nog tot 30 december 2012 om het werk van Evert Thielen in Slot Zeist te bewonderen! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten