dinsdag 9 april 2013

La Toletta


Dat je geraakt wordt door 'iets' - een beeld - waar je toevallig tegen aanloopt. Een beeld waarvan je weet dat je het in materie nooit zult bezitten,  maar op een andere manier weet toe te eigenen. Een beeld wat binnenkomt, daar blijft en af en toe wat extra aandacht verdient.

Wat de aanleiding van mijn verhaal is? Deze retweet van Het Kröller-Müller Museum
  
Wat is jouw favoriete topstuk in het @krollermuller? Kies het op edekijktkunst.nl. En maak kans op mooie prijzen! #Ede #kunst

‘We gaan naar het Kröller-Müller als de Rodondendrons bloeien…’ 

Het wordt iets eerder. Én vanwege het weer. Én omdat we geen zin meer hebben om daar op te wachten.


Het bezoek aan Het Kröller-Müller maakt in meerdere opzichten veel indruk op me. Niet alleen het gebouw, dus het museum zelf. Ook de beeldentuin met geweldige, zeg maar rustig indrukwekkende, kunstwerken. Deze staan verspreid over het hele terrein. Niet allemaal even goed zichtbaar, maar juist daardoor bij toeval word je aangenaam verrast tijdens een wandeling door de beeldentuin.

Kunst binnen. Nieuwsgierig laat ik mijn blik glijden over de omvangrijke tentoongestelde collectie werken van niet de minsten als Vincent van Gogh, Pablo Picasso, Mondriaan en zelfs (voor mij) Isaac Israëls. Genieten, dat zeker, maar nieuwsgierig zoek ik naar … iets van/voor/over mij? Het onbekende, de klik, de ontmoeting? Gedachten dwalen weer af, zacht lopend wandelen we verder. De één wacht hier, de ander kijkt daar…

Totdat ik via een spontane omwenteling ineens oog in oog met La Toletta van Massimo Campigli kom te staan. De contouren, de kleuren, de eenvoud, het gezicht wat zich niet laat zien, de vrouw die zich op- en klaarmaakt voor? Wie? Wat? Wat gaat er om in dat hoofd? Ik betrap me op een gesprek dat ik start. Dat ik voer. Met haar. Vragen die ik stel. Aan haar. Over mezelf. ‘Wat zou jij doen?’ Ik wacht. Maar ze hoort me niet. Doet in ieder geval alsof en blijft zich focussen op haar vlecht. In zichzelf gekeerd. Ik verwijt haar desinteresse. Ze confronteert me met mezelf. Laat me zelf oplossen.

Dan stop ik. Ik houd mijn mond en beslis. En wandel verder. Maar ze blijft bij me. En de conversatie zeker. Dank. Geweten.

En daarna, iedere keer als ik Het Kröller-Müller tegenkom, in welke hoedanigheid dan ook…. dan denk ik aan haar. En wat zij met mij deed.

Zo ook bij bovenstaande tweet. Ik klik vervolgens op de link in de tweet http://edekijktkunst.nl/ en zie tot mijn grote vreugde dat in het kader van het 75-jarig jubileum van het museum ‘men’ uit 75 topstukken een favoriet kunstwerk mag kiezen. ‘La toletta’! schiet door mijn hoofd. Ik lees verder, maar gaandeweg de regels word ik geconfronteerd met twee kanttekeningen. De eerste is dat in de lijst van de door het museum zelf geselecteerde topstukken ‘La toletta’ niet eens(!) voorkomt. En vervolgens dat je alleen je stem kunt uitbrengen als je woont, werkt of studeert in Ede….
Hoe gaat die voor teleurstelling illustratief staande tune ook alweer?
Ik heb gevraagd of ‘EdeMarketing’ een baan voor me weet in die regio… En Kröller-Müller laten weten dat in dat geval mijn voorkeur uitgaat naar Isaac Israëls… één van mijn favorieten (die met Mata Hari wél ‘doorgedrongen’ is in de top75).

Maar ja, ik mag niet kiezen....
Informatie over Massimo Campigli:  http://en.wikipedia.org/wiki/Massimo_Campigli
Kröller-Müller Museum: http://www.kmm.nl/
Ede kijkt kunst: http://edekijktkunst.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten